Studion

04.11.2017 21:24

Måste börja med att korrigera rubriken en aning. Eftersom jag inte gjort några akustiska installationer, så är det väl mera en inspelningsplats än en musikstudio.

Hursomhelst så är det i ett gammalt 1700-tals, båtsmanstorp, som jag riggat mina grejer.

Kan ju vara charmigt att sitta och banda i en sån historisk miljö, nackdelen är att det inte finns någon värmeisolering där, om man bortser från några nävar hyvelspån i taket.

Eftersom det passar mig bäst så blir det mest på vintern som jag sitter där och då är det ofta inte varmare än 0grader. Egentligen tycker jag att det inte är nåt problem, fungerar bra med vinterkläder och halv-vantar. Instrumenten tar mera skada och en del extra jobb med att stämma instrumenten vid temperaturvariationer.

Jag har visserligen en elfläkt som står där men den ger så kraftiga störningar så den brukar inte va igång.

Elen är dåligt jordad så får en del bakgrundsljud vare sig jag vill eller inte.

Speciellt under tillkomsten av albumet ”steglitsa” var det en extra köldsvacka, inte lätt att artikulera sången eller klinka fint på piano/gitarrer när det är på minus.

 

I övrigt så använder jag FL-studio, enkelt att förstå och fixa med bara man kollar in tillräckligt med youtube-klipp och misslyckar sig fram.

Köpte en del ”behringer”-grejer, ljudkort, keyboard och kondensmikrofon C-3.

Alla instrument inkl. behringergrejerna är väl att betraktas som lågbudget men sköter sin uppgift ganska bra ändå.

Bandar ”line in” för det mesta förutom akustisk gitarr, sång och övriga akustiska instrument, vill man ha ett specifikt elgitarrsound med karaktär så kan det vara klokt att köra den också via micken.

 

Ha det bra, hörs o syns, Stefan